sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Lommo suoraksi maalia rikkomatta. (korvaus)




Pienen lommon takia tuntuu turhalta ryhtyä hiomaan maalatusta pinnasta peltiä esiin vain siksi, että siinä on pari pientä vasaraniskua vaatinut lommo. Oikealla ammattitaidolla tällainen vaurio voidaan korjata maalipintaa rikkomatta.



Varsinkin automarkettien pysäköintialueilla tapahtuu turhan usein niin, että auton ovi pääsee ponnahtamaan auki ja kopsahtaa viereisen auton kylkeen. Usein käy niin, että tekijä ei edes huomaa saaneensa naapuriautoon ikävän näköisen lommon. Vähintään yhtä usein käy niin, että tekijä vain vilkaisee vaivihkaa ympärilleen, pakkaa tavaransa autoon ja ajaa kylmän rauhallisesti pois.Lommoutuneen auton kuljettajakaan ei välttämättä heti huomaa, että autoon on tullut vaurio. Ja vaikka huomaisikin, mitään muuta ei yleensä ole tehtävissä kuin kiroilla itsekseen.


Ikävästi peilaava lommo auton kyljessä on kaikin puolin hankala vaurio. Perinteisin menetelmin korjattaessa taitava peltiseppä saa kyllä taottua lommon suoraksi, mutta maalipinta kärsii.Vaurioituneesta kohdasta hiotaan paljas pelti näkyviin, ja hionnan jälkeen pinnan suoruus varmistetaan tarvittaessa pakkelilla. Sitten ruiskutetaan pohjamaali, taas hiotaan, ruiskutetaan pintaväri ja sen jälkeen pintalakka. Sitten vain toivotaan, että korjattu kohta näyttäisi samalta kuin ympäristö.


Yleensä korjattu kohta näyttää erilaiselta kuin alkuperäinen maalipinta. Varsinkin metallivärien kohdalla käy usein niin, että väri saattaa joltain suunnalta näyttää aivan oikealta, mutta toiselta suunnalta katsottaessa väri näyttääkin aivan erilaiselta. Syy tähän on yleensä metallihohtovärien sisältämissä metallihiukkasissa. Vaikka väri olisi aivan samanlaista kuin alkuperäinen, jo ruiskutussuunnan poikkeaminen alkuperäisestä saa värin heijastamaan valoa eri tavoin.


Ongelmana on myös, että pienenkin vaurion takia joudutaan usein maalaamaan varsin suuri alue. Maalaukselle pitää saada luonteva rajakohta, ja pahimmillaan kynnen kokoisen lommon takia joudutaan maalaamaan ovi ikkunalinjasta alaspäin.

Maalin oltava ehjä



Mikäli maalipintaan on tullut teräväreunainen vaurio, josta pintamaali on murtunut, mitään muuta kunnollista korjaustapaa ei ole. Mutta jos lommo on reunoiltaan loiva, eikä maalikerros ole irronnut pellistä, voidaan käyttää edullisempaa korjaustapaa.


Espoolainen AutoDent Oy on jo useamman vuoden tarjonnut palvelua, jossa taitavat ”kikkamiehet” oikaisevat lommot niin, että maalipinta säilyy ehjänä. Palvelua käyttävät erityisesti autoliikkeet, jotka oikaisuttavat vaihtoautojen lommoja. Sekä kustannusten että ajan säästö on melkoinen, kun autoa ei tarvitse viedä peltipajalle ja maalaukseen.


Kaikkiin vaurioihin maalipinnan ehjänä säilyttävä oikaisumenetelmä ei kuitenkaan sovellu. Jos maalipintaan on tullut vaurio, esimerkiksi halkeama, tai maali on irronnut pellistä, vaurio on korjattava perinteisellä menetelmällä. Samoin jos vaurio on umpinaisessa kotelorakenteessa tai esimerkiksi oven tai luukun reunuksessa.


Pyysimme AutoDentin ammattilaisia tulemaan vilkaisemaan paria vauriota. Osakkaat Ari Heinonen ja Kalle Mäkkeli tulivat Tuulilasin autotalliin, jossa esittelimme heille aikaansaannoksiamme.


Kestotesti-Insigniassa (TL 4/2010) oli lommoja takaluukun yläreunassa. Ammattilaiset totesivat heti, että ei onnistu. Takaluukun yläreunan painuma oli kohdassa, jossa oli kolminkertainen pelti. Pintapelti oli taivutettu sisäosan reunan ympäri.

Päästävä oikaisemaan takapuolelta



Oikaisussa on oleellista, että lommoa päästään painamaan suoraksi suoraan yhdenkertaisen pellin takapuolelta. Niinpä Insignian takaluukun lommojen oikaiseminen oli jätettävä peltisepän tehtäväksi.Sen sijaan toinen esimerkkimme soveltui paremmin ”pehmeän tekniikan” oikaisuun. Vuoden 2000 mallisen Toyota Avensiksen oikeassa etulokasuojassa oli suurikokoinen mutta loivareunainen lommo. Seurasimme sen oikaisemista.


Ensiksi Kalle Mäkkeli nouti autostaan golfmailapussilta näyttävän kassin. Mailat olivat kuitenkin poikkeuksellisen näköisiä, lavan tilalla oli yleensä vain pieni pyöreä pää. Seuraavaksi hän irrotti sisälokasuojan ulkoreunan kiinnikeklipsejä saadakseen oikaisuraudat lokasuojan sisäpuolelle.


Muutaman painalluksen jälkeen iso ja ruma lommo oli jo pienentynyt tuntuvasti. Hyvin pian lommo häipyi jo kokonaan näkyvistä, mutta valon kanssa peilaamalla näkyi vielä, että lokasuoja ei ollut uuden veroinen.


Kalle Mäkkeli piti taukoa, ja vieressä seurannut Ari Heinonen jatkoi oikaisua. Hän paineli lommokohtaa alapuolelta pyöreäpäisellä raudalla, ja välillä hän naputti varovasti lommokohtaa muovipintaisella pyöreäpäisellä tuurnalla ja pienellä vasaralla. Kaverukset touhusivat lommon parissa vuoron perään, kunnes mitään oikaistavaa ei enää ollut.


Lopputulos oli uskomaton. Ruma lommo oli häipynyt täysin. Loistevalaisimien kuvajaisia kiiltävästä lokasuojan pinnasta tarkastelemallakaan ei enää pystynyt sanomaan, missä lommo oli ollut.

Ammattitaito ja kokemus välttämättömiä






Sanotaan että vasaralla lyöminen ei maksa paljon, mutta se, että tietää miten ja mihin lyö, maksaakin jo enemmän. Lommojen oikaisemiseen tarvittavan taidon hankkiminen ei käy hetkessä. Heinonen ja Mäkkeli totesivat, että homman opettelemiseen on mennyt vuosia. Alussa kuulemma meinasi jo usko loppua.


Ulkopuolisesta näyttää, että homma sujuu helposti, lommo oikenee muutamassa minuutissa. Helppoahan se onkin, kunhan homman osaa. Osaajia vain ei ole kovin paljon.


Pienen lommon oikaisemisesta perittävä 99 euroa tuntuu aluksi kovalta hinnalta 10–15 minuutin työstä, mutta eihän työ kuitenkaan etene niin suoraviivaisesti, että tuntipalkaksi tulisi 400–500 euroa.


Usein on verhouksia tai muita paikkoja hieman purettava, ja oikaisurautojen saaminen vaikkapa ikkunan raosta lommon kohdalle vaatii sekin aikaa ja kärsivällisyyttä.


Avensiksen lommo oli jo lähellä menetelmän rajoja, sopivimpia ovat kynnen kokoiset, naapuriauton ovella tehdyt kolhut. Avensiksen vaurio edusti jo hintaluokkaa 159 euroa.


Kaskovakuutuksessa pienin omavastuu on yleensä 151 euroa. Lisäksi bonusten laskeminen 20 prosentilla nostaa kolhun oikaisemisen kokonaishintaa jo kipurajan yli. Tärkein asia on kuitenkin värin säilyminen ennallaan. Siksi lommo kannattaa oikaista maalia rikkomatta, jos se vain on mahdollista.


Lähde: Tuulilasi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti