maanantai 16. joulukuuta 2013

Vollen korirakenteet

Mahdollinen Törmäys (S80)


Mahdollisen törmäyksen yhteydessä eri materiaalit toimivat yhdessä voimien vastaanottamisessa ja jakamisessa parhaalla mahdollisella tavalla
törmäysvoimien vaikutusten minimoimiseksi.

Törmäyksessä, jossa auton keula muuttaa muotoaan, antaa poikittain asennettu ja kompakti moottori enemmän tilaa energiaa sitovalle muodon-
muutokselle. Tämä lisää turvallisuutta, koska matkustajiin kohdistuvat pienemmät voimat ja koska vaara tunkeutumisesta matkustamotilaan vähe-
nee.

Ns. törmäyskotelo on hydromuovattu, työnnetty sivupalkkiin ja hitsattu MAG-hitsauksella siten, että autoa ei tarvitse asettaa oikaisupenkkiin, jotta
vaihto voidaan tehdä oikealla tavalla


XC60 

Korirakenne on peräisin mallista V70 (07-), mutta sitä on parannettu ja jotkut osat on suunniteltu täysin uusiksi. Etuosa Volvon patentoidulla etutör-
mäysrakenteella muistuttaa XC70:n (08-) etuosaa A-pilarin etupuolella.
Kylkiosa ja kaikki vahvikkeet ovat täysin uusia ja takaosassa on samantapaiset osat kuin XC70:ssä (08-).

Korin vääntöjäykkyyttä on parannettu XC60:ssä 15 % verrattuna malliin XC70 (08-).
Mahdollisen törmäyksen yhteydessä eri materiaalit toimivat yhdessä voimien vastaanottamisessa ja jakamisessa parhaalla mahdollisella tavalla
törmäysvoimien vaikutusten minimoimiseksi.

Törmäyksessä, jossa auton keula muuttaa muotoaan, antaa poikittain asennettu ja kompakti moottori enemmän tilaa energiaa sitovalle muodon-
muutokselle. Tämä lisää turvallisuutta, koska matkustajiin kohdistuvat pienemmät voimat ja koska vaara tunkeutumisesta matkustamotilaan
vähenee.

Törmäyspalkki XC60

XC60:ssä on törmäyspalkki, koska autolla on korkea maavara.
Törmäyspalkin tarkoitus on minimoida vastaantulevan auton matkustajien loukkaantuminen mahdollisessa törmäyksessä



S & V 60

Korin rakenne perustuu pitkälti malliin S80 (07-), johon verrattuna tärkeimmät erot ovat:
Etusivupalkkeja on lyhennetty 30 mm törmäyskotelossa.
Keskiosaa on lyhennetty 60 mm, jolloin takasivupalkit ja taka-akselin kiinnitys siirtyvät yhtä paljon eteenpäin
Sivupalkkeja on takareunasta lyhennetty 125 mm
Päällirakenne on pääasiassa täysin uusi ja sisältää enemmän high-strength-teräksestä valmistettuja osia paremman vääntöjäykkyyden ja
törmäyskestävyyden saavuttamiseksi.
Korin vääntöjäykkyys on 20,6 kNm/aste.

S60:n turvallisuuden parantamiseksi ja painon keventämiseksi osia on valmistettu enemmän UHSS-teräksestä. Sekä A-pilarin sisä- että ulko-osa
on valmistettu UHSS:stä (booriteräs), jolloin siitä voidaan tehdä kapeampi ja näkyvyys paranee.
A- ja B-pilari on liitetty yhteen laserhitsauksella samaan tapaan kuin XC60:n B-pilari. Näin tasataan pistekuormitusta törmäyksessä ja vähennetään
säröilyvaaraa. Hitsauksessa tai vaihdossa näitä osia ei siksi saa pistehitsata, vaan ne täytyy MAG-hitsata.



 Volvo on aina pyrkinyt olemaan edelläkävijä turvallisuusajattelussa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti